Jakie opony były w limuzynie prezydenta? Analiza opon i systemów BMW 7 Series High Security VR7 lub VR9.

4 marca w piątek 2016 roku na autostradzie doszło do wypadku prezydenta RP. Przyczyny nie znamy, lecz nastąpiło uszkodzenie opony w tylnym kole, prezydent i inni uczestnicy mogli się znacząco poturbować lecz na szczęście nikomu nic się nie stało.

Jak podaje portal TVN w tego typu samochodach wykorzystuje się opony ze specjalnymi systemami. Przykładem takiego układu jest system PAX, który opiera się na elastycznym pierścieniu zamontowanym wewnątrz opony. Ten właśnie system jest pokazany na materiale w TVN oraz opisywany Faktach TVN przez eksperta z firmy oponus.pl. Jest to konkurencja dla nieco może bardziej znanej technologii Runflat. Obie te technologie mają na celu umożliwienie jazdy dalszej pomimo braku ciśnienia w ogumieniu. Są to główne dwa systemy stosowane na świecie, lecz różnią się między sobą budową.

Jakie opony miała limuzyna prezydencka? Na to pytanie nie znam odpowiedzi, a niestety ze zdjęć nie udało mi się odczytać oznaczeń. Lecz prawdopodobnie były to opony właśnie z systemem Pax, bądź powinny takie być, wynika to z mediów, homologacji takiego pojazdu oraz zdjęć poglądowych tego samochodu.

Na portalu moto.pl dowiadujemy się takich informacji:

Wszyscy mówią o specjalnych oponach typu run flat. Co to jest opona run flat? Opony tego typu wynalazła firma Bridgestone i montowane były po raz pierwszy w Porsche 959, w którym ze względu na super osiągi potrzebne było specjalne ogumienie. Opony w technologii run flat można nazywać oponami o wzmocnionych ścianach. Struktura boczna opony jest wzmocniona i uniemożliwia deformację. Nawet przy całkowitej utracie powietrza opona jest w stanie wytrzymać obciążenie auta. Opony run flat są twardsze od tradycyjnych i zapewniają mniejszy komfort. W BMW prezydenta poza wzmocnionymi bokami na feldze zamontowany jest jeszcze specjalny, elastyczny pierścień.

Do BMW serii 7 High Security homologowany jest tylko jeden typ opony. To Michelin PAX Pilot Primacy (letnia), Alpin (zimowa) o rozmiarze 255-720R490AC lub 245-710 R490. Tych samych używa również Mercedes w swoich opancerzonych modelach serii Guard. Nie jest to zwykły run flat, ale specjalnie przygotowana opona do poruszania się z dużymi prędkościami przy bardzo dużej masie auta. Pancerne BMW z uwagi na swoją moc silnika mogłoby rozwijać o wiele większą prędkość, ale to właśnie ze względu na wytrzymałość opon producent zdecydował się na ograniczenie prędkości do 210 km/h.”

Jakie opony miała limuzyna nie wiemy, niemniej zamierzam Państwu przybliżyć oba systemy, Pax oraz Runflat, oraz pokazać jak się zachowują w fazie testów.

System Pax

System Pax został wymyślony i opatentowany jeszcze pod koniec XX wieku. W XXI stuleciu był już oferowany między innymi w Renault Scenic w 2002 roku, Audi A4, Hondzie Odyssey 2004, czyli nie tylko w samochodach luksusowych czy specjalnych. Później część producentów wycofała się z tych opon, np. Renault, ze względu na koszty eksploatacji i skomplikowanie serwisowe.

Film poniżej pokazuję bardzo dobrze wstęp do technologii Systemu Pax. Wideo dość dokładnie obrazuje na czym polega ścianka boczna i jak się zachowuje podczas jazdy.

Pierwszym samochodem przeznaczonym dla przeciętnego obywatela, wyposażonym w system Pax był Renault Scenic (swoją drogą bardzo ciekawy samochód, który zrewolucjonizował świat minivanów). Film poniżej pokazuje korzyści, jakie daje posiadanie opony z systemem PAX.

Jak się dowiadujemy ze strony Michelin, fundamentalną różnicą pomiędzy systemem PAX oraz tradycyjną oponą jest to, że ta z systemem PAX jest stworzona tak, aby się nie oddzielić od obręczy nawet w przypadku gwałtownego utracenia ciśnienia. Wewnętrzna wkładka zapewnia również manewrowość oraz kontrolę nawet w przypadku wybuchu. PAX umożliwia jazdę do 125 mil (niecałe 200 km) z prędkością do 55 mil na godzinę, czyli niecałych 90 km/h.

Konwencjonalne opony RunFlat (czyli de facto konkurencja) są kompromisem pomiędzy jakością jazdy ponieważ polegają one na wzmocnieniu grubości ścianki bocznej oraz znacznym obniżeniu profilu opony w celu umożliwienia przejęcia obciążenia w momencie utraty ciśnienia. System Pax pozostawia elastyczność ścianki bocznej, dzięki czemu samochód dalej prowadzi się dobrze oraz komfortowo.

Niestety coś za coś, System PAX jest znacznie droższy, wymaga specjalnej felgi, umiejętności wulkanizatora oraz maszyn. System Runflat de facto też, lecz jest prostszy i nie ma potrzeby zmiany felgi.

RunFlat

System RunFlat to po prostu znaczące wzmocnienie bocznej części opony w taki sposób, aby umożliwić oparcie się na niej i przejechanie bez uszkodzenia felgi czy samochodu. Są również odmiany z obręczą wewnątrz opony podobną do tego w Michelin. Film poniżej pokazuje przekrój takiej opony i jej zachowanie:

System Run Flat sygnowany przez BMW, film poniżej pokazuje efekt nagłej utraty ciśnienia w kole przy wyższej prędkości w przypadku systemu Runflat oraz w przypadku konwencjonalnego ogumienia. Jak widzimy w oby przypadkach samochód jest wyprowadzany z równowagi, lecz w przypadku opony Runflat, zjawisko jest znacząco mniejsze i daje się opanować.

Z tego filmu możemy się dowiedzieć o teście jak taka opona wygląda w rzeczywistości w przekroju, oraz jak się zachowuje na torze, czy znacząco obniżają się parametry.

Podsumowując mnogość wersji i technologi różnych producentów jest już spora tego typu opony rozwijają się już od 20 lat więc ciężko dokładnie sprecyzować która firma jaką wykorzystuje technologie. Niemniej starałem się nakreślić idee na jakiej wszyscy bazują.

Polecam również artykuł „Gdy opona pęka” napisany przez Piotr Frankowskiego, człowieka może nie bardzo znanego w polskim świecie motoryzacji lecz ja go bardzo szanuje i uważam za merytorycznego i doświadczonego dziennikarza.

Gdy pęka opona – Piotr Frankowski – natemat.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *